Federació d'Educació de CCOO PV | 25 d?abril 2024.

Invertir en les dones i les xiquetes en la ciència per un creixement equitatiu i incloent

  • La bretxa de gènere en els sectors de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques (STEM) persisteix des de fa anys a tot el món, en l'actualitat, menys del 30 per cent de les persones investigadores a tot el món són dones.
  • La commemoració de l'11 de febrer és una celebració però és, sobretot, una crida d'atenció.

L'11 de febrer, Dia Internacional de les Dones i les Xiquetes en la Ciència

11/02/2019.
dones i xiquetes en ciencia

dones i xiquetes en ciencia

Invertir en les dones i les xiquetes en la ciència per un creixement verd incloent

La bretxa de gènere en els sectors de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques (STEM) persisteix des de fa anys a tot el món. Encara que la participació de les dones en les carreres de grau superior ha augmentat enormement, es troben insuficientment representades en aquests camps.

La ciència i la igualtat de gènere són vitals per a aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), inclosos en l'Agenda 2030.

En els últims 15 anys, la comunitat internacional ha fet un gran esforç que inspira i promou la participació de les dones i les xiquetes en la ciència. No obstant això, elles es continuen trobant amb barreres que els impedeixen participar plenament en aquesta disciplina.

En l'actualitat, menys del 30 per cent de les persones investigadores a tot el món són dones.

Segons dades de la UNESCO (entre 2014 i 2016), només al voltant del 30 per cent de totes les estudiants trien estudis superiors dins del camp de les ciències, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques (STEM).

En l'àmbit mundial, la matrícula d'estudiants dones és particularment baixa en tecnologia de la informació i les comunicacions (TIC), amb un tres per cent; ciències naturals, matemàtiques i estadístiques, amb un cinc per cent, i en enginyeria, manufactura i construcció, amb un huit per cent.

Els prejudicis i els estereotips de gènere que s'arrosseguen des de fa molt temps continuen mantenint les xiquetes i les dones allunyades dels camps relacionats amb la ciència. El món dibuixat en la pantalla no dista molt del món real.

Un estudi realitzat el 2015 i realitzat per l'Institut Geena Davis titulat “Gender Bias Without Borders” (Prejudicis de gènere sense fronteres) mostra que la representació en la pantalla de dones que treballen en el camp de les ciències es limita només a un dotze per cent.

Amb la finalitat d'aconseguir l'accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a les dones i les xiquetes, i a més per a aconseguir la igualtat de gènere i el seu apoderament, l'Assemblea General de les Nacions Unides decideix proclamar (resolució 70/212) l'11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència.

L'Assemblea General va declarar l'11 de febrer el Dia Internacional de les Dones i les Xiquetes en la Ciència en reconeixement al paper clau que el gènere femení exerceix en la comunitat científica i la tecnologia.

En la seua resolució del 22 de desembre de 2015, l'òrgan de les Nacions Unides on estan representats tots els Estats membres va aprovar una resolució en la qual justificava la proclamació d'aquest Dia Internacional i lloava les iniciatives dutes a terme de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura, l'Entitat de les Nacions Unides per a la Igualtat de Gènere i l'Apoderament de les Dones (ONU-Dones), la Unió Internacional de Telecomunicacions i altres organitzacions competents per a donar suport a les dones científiques i promoure l'accés de les dones i les xiquetes a l'educació, la capacitació i la investigació en els àmbits de la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques, així com la seua participació en aquestes activitats, a tots els nivells.

#donaixiquetaenciència

#niñasenlaciencia

#igualdadhombresymujeres

#oportunidaddeestudioparalasniñas

 

La FE CCOO PV recomana els recursos docents següents per a treballar "les dones i les xiquetes en la Ciència":

https://mujeresconciencia.com/2015/09/09/el-juego-de-cartas-mujeres-de-ciencia/

https://www.surlatoile.com/WomenInScience/

 

 

 

TE Gener 2018: Rejovenir i feminitzar el sindicat
TE Desembre 2017:Acord per a la millora de l
TE Juny2017 NÚM 359: Drets educatius i laborals. Seguim avançant
TE Novembre 2016 NÚM 358: Mobilització per derogar la LOMCE, participació per enfortir el sindicat

TE ENSENYAMENT 2018 VALENCIÀ

Última entrada: 20 febrero 2018 [Veure últim número] [Veure col?lecció completa]