Federació d'Educació de CCOO PV | 29 de març 2024.

Les educadores d'infantil secunden la vaga convocada per FE CCOO contra la precarietat laboral

• Expliquen les seues reivindicacions a les famílies
  • Educació infantil és un sector altament feminitzat

La FE CCOO ha convocat avui una jornada de vaga en el sector d’educació infantil. Denunciem la precarietat en el sector i la pretensió patronal de signar un nou conveni demà 22 de maig, després de 7 anys de congelació salarial i dos de negociació. El conveni que es pretén signar implicaria la perpetuació de la precarietat en el sector en establir una remuneració de 930 € al mes per a les educadores, un col·lectiu totalment feminitzat (educadores, personal de neteja, de cuina...) i que realitza activitats educatives bàsiques en l’etapa. A més a més el sector pateix un alt índex de temporalitat i precarietat, sense regulació del temps d’atenció directa.

21/05/2019.

vaga infantil montessori

Les educadores informen a les famílies de la seua situació i demanen el seu suport:

Benvolgudes famílies:

Us informem que avui dimarts dia 21 hi ha convocada una jornada de vaga a la qual estem cridades totes les professionals que treballem en escoles municipals infantils, guarderies públiques i privades, i ludoteques, les condicions laborals de les quals es troben regulades en el Conveni col·lectiu de centres d'assistència i educació infantil, conveni sectorial d'àmbit estatal.

El 90 % dels treballadors afectats som dones, en la seua majoria educadores amb titulació de mestres d'educació infantil (títol de grau universitari) o tècnic superior d'educació infantil (formació professional de grau superior), encara que també hi ha altres professionals com ara cuineres, netejadores, etc. la tasca de les quals és fonamental en el bon funcionament d'aquests centres.

Les nostres condicions de treball són molt precàries. Ho són així des de fa molts anys, però s'han agreujat encara més amb el pas de la crisi econòmica. Hem patit una congelació salarial durant 7 anys continuats, partint ja d'uns salaris ridículs que no ens permeten desenvolupar una vida independent i digna, amb la qual cosa és impossible tindre un projecte de vida si no és perquè altres membres de la nostra família aporten un altre sou. Només amb el nostre salari no passem de ser treballadores pobres, ja que els nostres ingressos no superen el llindar de pobresa establit per organismes internacionals. I això en el millor dels casos, ja que moltes de nosaltres tenim contractes temporals i a temps parcial.

La precarietat no solament és econòmica, també altres condicions com el tipus de contractació de moltes companyes (se les acomiada pel juny i se les torna a contractar pel setembre i contractes a temps parcial), el tipus de jornada, sense regulació que limite les hores d'atenció directa als xiquets (temps lectiu) per a poder disposar de temps per a preparar les classes i materials que utilitzarem, programar les activitats, atendre les famílies, realitzar formació, etc. Moltes d'aquestes activitats, absolutament imprescindibles per a desenvolupar la nostra tasca, no són reconegudes ni compensades econòmicament en haver de fer-les fora de la jornada contractada.

Sabem que és molt important aquest servei per a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral dels pares que matriculen els seus fills en els nostres centres, però també nosaltres tenim aqueix mateix dret a poder conciliar. També tenim fills, família i vida social. I cada vegada se'ns exigeix més, s'amplien els horaris d'obertura dels centres sense contractar més personal, etc.

Però més important encara és el reconeixement ple del caràcter educatiu d'aquesta etapa de 0 a 3 anys. No som cuidadores, sinó educadores.

Hem dedicat, i continuem dedicant, moltes hores (anys) de la nostra vida a formar-nos per tindre una qualificació professional que ens permeta educar els xiquets en tots els aspectes: emocional, social, en coneixements, en competències, etc. I fer-ho amb un alt estàndard de qualitat. I no és just que tant esforç i cura per a fer una tasca tan important no siga reconeguda ni valorada. Ens encanta el nostre treball, és purament vocacional, però no podem viure dignament del nostre treball.

Necessitem fer un salt substancial en aquest pròxim conveni que comence a dignificar aquest sector i ni les patronals que estan presents en les negociacions, ni alguns dels sindicats sembla que vulguen escoltar-nos.

Tan sols CCOO, que és qui convoca aquesta vaga, es mostra sensible a la nostra situació.

Ara volem demanar-vos encaridament que mostreu la vostra solidaritat amb aquest col·lectiu tan injustament tractat fins ara. Sabem que és una gran contrarietat no portar aqueix dia als vostres fills a l'escola, ja que molts treballeu tots dos pares o sou famílies monoparentals, però us sol·licitem que en la mesura que siga possible busqueu alternatives per a aqueix dia (avis, germans majors o uns altres familiars, amics o veïns) i facilitar així que exercim el nostre dret a la vaga (dret constitucional). De veres que no trobem una altra manera de ser escoltades.

Vos donem gràcies anticipades per la vostra comprensió i solidaritat.

El vostre suport és fonamental.

Comptem amb totes vosaltres

Açò no va de la millora salarial i de condicions de treball unicament; va de posar en valor socialment el treball en l'etapa de 0-3 anys.