Federació d'Educació de CCOO PV | 29 de març 2024.

La FE CCOO PV presenta en roda de premsa telemàtica l’espai web “aprendre a aprendre”, una eina per a compartir didàctica i reflexió educativa en temps de confinament

Posem a disposició del personal educatiu una proposta pedagògica i didàctica per desenvolupar alguns principis bàsics del que entenem com educació inclusiva, crítica i innovadora.

27/04/2020.
    Web Aprendreaaprendre

Amb la situació sobrevinguda per l’Estat d’Alarma i després de ordenar-se la no presencialitat als centres educatius, el professorat i l’alumnat, així com el personal de suport educatiu dels centres del nostre territori han hagut d’adaptar a marxa forçada l’ensenyament-aprenentatge mitjançant eines telemàtiques. Aquesta situació ha generat bastant estrés tant entre professorat, alumnat i personal educatiu com entre les famílies i, fins i tot en les administracions educatives per poder normar una situació extraordinària i sense precedents.

L’angoixa per complir amb els objectius i programacions previstes per al curs 2019-2020 va derivar, sobre tot en els primers moments, en l’ús de les tecnologies i plataformes a l’abast per intentar cobrir i complir eixos objectius.

Però, com fer el seguiment dels continguts que s’estan “impartint”? Pot ser el seguiment hauria de tindre el focus en que l’alumnat aprenguera a resoldre situacions més que a complir en la programació.

Des de fa unes setmanes en la FE CCOO PV i CCOOPV veníem reflexionant sobre l’oportunitat que esta crisi sanitària ens pot proporcionar i com plantejar el procés d’ensenyament i aprenentatge en aquests nous paràmetres. I així, fruit de la reflexió i intercanvi entre un equip de persones ens hem plantejat que el més important seria establir les estratègies i ferramentes adients per posar l’accent en com s’APRÉN A APRENDRE i fer el seguiment d’aquest procés.

Pensem que aquesta seria una bona forma d’oferir a l’alumnat més competències en allò que són els objectius a assolir en cada curs. I al professorat i personal de suport educatiu, una perspectiva que pot alleugerar l’estrés del confinament.

També hem pensat que qui ha de supervisar la tasca educativa, la inspecció, hauria de tindre en compte també esta perspectiva i que puguera orientar des d’ella. I tota aquesta reflexió l’hem convertit en un treball que allotgem en un web que avui presentem, un web senzill per a la reflexió i l’intercanvi d’experiències educatives.

No som un departament de pedagogia ni ho pretenem ser, però si que hem testat que la irrupció del confinament i l’abordatge de la tasca educativa ha esdevingut un fet que ha generat angoixa, estrés, incerteses, .... però que podem convertir en una oportunitat per conèixer com el nostre alumnat està aprenent a aprendre.

També ens preocupa com arribar a tot l’alumnat i no engrandir la bretxa digital, que és fruit de la bretxa social. Tenim tecnologia i mitjans de comunicació a l’abast de la població i pensem que cal aprofitar-les, perquè si en fem ús de totes dues podrem arribar a gaire be la totalitat de la població. On no arriba un terminal (ordinador, tauleta, mòbil) pot arribar un televisor.

L’espai web està organitzat com un espai compartit de proposta sindical i didàctica i consta de tres calaixos:

Aprendre a aprendre en confinament Convidem a la reflexió sobre la importància de la competència crucial que és “aprendre a aprendre” en el context que estem vivint i quins són els reptes, problemes i possibles objectius que es poden buscar en al situació d’aprendre a casa, sense interacció directa amb el professorat en el temps de dedicació lectiva i sense gestió grupal del temps d’atenció del professorat. Aquestes reflexions i propostes que preparem des de FE CCOO PV i CCOO PV volen ser una invitació a iniciar un camí per part de qualsevol persona que participe de l’educació en el País Valencià en aquesta situació excepcional.

Competències TIC L'ús de la xarxa s'ha convertit en una cosa necessària per a relacionar-nos i socialitzar-nos especialment en l'àmbit educatiu. Aquest accés no és igual per a totes les persones i fins i tot no és possible en alguns casos. El dret a la igualtat en l'accés a la informació és un dels més afectats. El dret a la seguretat, dret a expressar-nos i comunicar-nos amb garantia que la nostra identitat i les nostres dades personals estaran segurs.

Recursos didàctics volem obrir una finestra a continguts educatius que recullen totes les bones pràctiques tic que hem comentat. La intenció és també destacar aquells recursos que ens ajuden a “aprendre a aprendre” com a competència clau en la situació actual. A més, també ofereix la possibilitat de compartir recursos per això hem afegit un formulari.

Des de la nostra perspectiva d’un sindicalisme de classe i educatiu anirem desenvolupant cadascuna d’aquestes propostes i compartint-les amb les persones que vulgueu ser partícips de l’esforç col·lectiu per superar aquesta crisi humanitària i aquest repte educatiu des dels valors d’igualtat, inclusió social, solidaritat i treball cooperatiu.

Més Informació: http://aprendreaaprendre.recuperemelfutur.org/