Federació d'Educació de CCOO PV | 29 de març 2024.

La FE CCOO PV proposa un fòrum de coordinació d’àmbit autonòmic per a tractar les mesures de salut laboral i educativa per al final de curs escolar

El sindicat te una bateria de propostes de salut laboral i salut pública relatives als centres escolars i la finalització del curs.

11/05/2020.
    COVID19 Universitats

En aquesta crisi sanitària generada per la COVID 19 s’ha posat de manifest la mancança d’un espai d’àmbit autonòmic on tractar temes de seguretat i salut laboral específics de personal docent i educatiu. En els centres escolars cal tindre en compte al professorat, a l’alumnat i les famílies.

En aquests moments existeixen 3 comitès de seguretat i salut laboral, òrgans paritaris entre cadascuna de les tres Direccions Territorials d’Educació (Alacant, València i Castelló) i delegades i delegats de salut laboral dels diferents sindicats que conformen la Representació Legal de Treballadores i treballadors en funció dels resultats de les eleccions sindicals (és a dir, proporcionalment a la seua representativitat). Així, en cada comitè està la veu de totes aquelles organitzacions sindicals que legalment tenim representativitat.

En l’àmbit autonòmic un canvi normatiu de 2013 va fer que no hi haguera una comissió específica d’educació i la que hi ha, la COPASESA, està compartida amb funcionariat d’altres administracions, perdent l’especificitat que ara considerem que és necessària: la gestió de la crisi del COVID19 en els Centres Educatius.

La present pandèmia ha posat damunt de la taula la necessitat de poder tractar i aportar en matèria de Seguretat i Salut Laboral propostes immediates per a la desescalada educativa amb garanties de salut, i propostes per a un futur que serà diferent en l’àmbit educatiu.

Des de la FE CCOO PV proposem que es convoque a un espai de coordinació d’àmbit autonòmic on estiguen respresentats els comités de seguretat i salut provincials a més de representants de les organitzacions sindicals que formem part de la Mesa Sectorial, representació de l’INVASSAT, de la Direcció General de Personal i la Direcció General de Centres. Perque cal tindre coordinació entre els CSSL provincials i la Mesa Sectorial amb la Conselleria d’Educació.

Entenem que han d’estar representades les dos DG perquè hi haurà algunes directrius que són d’afectació als centres i que, més enllà de la fase I, caldrà tindre també en consideració.

Algunes de les propostes que des de FECCOOPV fem per a la desescalada serien, entre d’altres:

Elaborar un Pla integral coordinat amb les administracions dels centres on poden confluir la local i l’autonòmica. Planificar la neteja continua per tindre contemplada la desinfecció permanent en cas d’ocupar aules, els patis i cada espai dels centres. Planificar una avaluació de contagis que es puguen donar, així com protocol·litzar com actuar quan es donen contagis en el lloc de treball. Establir actuacions per vore la traçabilitat en el possibles contagis i la estreta coordinació amb els centres de salut. Reforçar el servei d'infermeria i ATS en el CEE. Elaborar un itinerari per a calcular els aforaments de les diferents estances dels centres educatius. Establir protocol de gestió de residus.

A més considerem que hem de posar atenció també en el treball que s’ha estat efectuant de manera telemàtica durant estos mesos i que va a seguir sent modalitat per a l’educació mentre no hi haja un horitzó clar d’eradicació de la pandèmia. Per això també proposem un pla per a avaluar els riscos en matèria de salut laboral que comporta l’ús del teletreball i la teleformació.

En resum, amb les escasses evidències científiques que tenim en l'actualitat i amb una gran incertesa en relació a la possible evolució futura de la pandèmia, hem de tindre prevista una tornada a l'activitat educativa amb les mesures de salut laboral imprescindibles, i des de CCOO tenim propostes.

Aquesta tornada a les escoles haurà de ser adaptada a un escenari social i educatiu diferent, i cal recollir totes les propostes que sobre salut laboral i salut pública ens ajuden a avançar per un camí que preserve alhora la salut i el dret a l’educació.