Federació d'Educació de CCOO PV | 29 de març 2024.

CCOO insta a situar la convivència escolar com un dels eixos centrals de l’estratègia educativa en el context actual

• La Federació d’Ensenyament de CCOO manifesta que les exigències socials, econòmiques i educatives requereixen que la convivència deixe de ser una assignatura pendent, més quan hi ha evidències suficients sobre la transcendència que té en el rendiment escolar i la vivència plena de l’alumnat.

23/03/2021.
La convivencia escolar debe ser uno de los ejes centrales de la estrategia educativa

El passat 18 de març es reuní la comissió permanent de l’Observatori Estatal per la Convivència Escolar per avançar un pla de treball que facilite la posada en marxa d’estratègies comunes per a abordar les noves realitats socials en un curs extraordinàriament complex com aquest.

Per a FECCOO, el pla de treball és insuficient i prima l’enfocament punitiu sobre l’educatiu. Aborda un assumpte tan important com la convivència des d’una perspectiva a curt termini. Existeixen evidències suficients de la importància i transcendència que té la convivència no només en el rendiment escolar, sinó també en aspectes del desenvolupament integral de l’alumnat com l’aspecte socioafectiu, emocional i de desenvolupament de personalitats equilibrades i sanes.

Davant d’aquesta realitat, el sindicat proposa, d’una banda, entendre a l’escola pública com una institució essencial per a la consolidació de la justícia social com a fonament col·lectiu; i, d’altra, comprendre que la importància de la convivència escolar ha d’anar més enllà de la competència dels propis centres, fent responsables a les administracions educatives que són les què han de posar l’obstinació i els recursos materials i humans.

Des de CCOO creiem fonamental iniciar una línia d’investigació amb la finalitat de determinar què necessiten els centres per a que hi haja una convivència constructiva i educadora. En aquesta línia, instem a valorar la incidència de les ràtios o la minva sistemàtica de les plantilles en el clima escolar, i a com podrien influir en aquestes dinàmiques la inclusió de nous perfils professionals o recursos sociocomunitaris, així com l’enfortiment de la xarxa d’orientació. A més, proposem que els plans de convivència incloguen entre les seues prioritats l’anàlisi sociocultural de tot l’alumnat per a facilitar alternatives d’oci saludables que formen part del projecte global que és l’educació, recollint també les aportacions amb perspectiva de gènere i diversitats o realitats no hegemòniques per afavorir l’acceptació de la diferència.

Des de CCOO no concordem amb la definició del món com un lloc insegur on hi ha perills constants, perquè la convivència escolar necessita una visió més positiva, que empodere i inspire a les persones a trobar referents, amb un esperit crític i que els oferisquen les ferramentes necessàries per a manejar-se en qualsevol medi relacional. Així mateix, valorem les aportacions que les experiències de vida de l’alumnat i de les seues famílies ofereixen per a la interacció, el reconeixement i l’apropament cultural, que afavorisca les connexions afectives de la comunitat escolar, espai que han de fomentar els mateixos centres com a institucions indispensables dins del sistema social.

Important resulta també la formació i capacitació del professorat i de tot el personal educatiu per a facilitar aquesta convivència constructiva, i l’anàlisi en profunditat de tots aquells factors que incideixen directament sobre el clima escolar: la pobresa, les dificultats d’aprenentatge, les diversitats, entre molts altres, des de les etapes d’Infantil, que pràcticament no són tingudes en compte.

Des de la Federació d’Ensenyament de CCOO hem instat en nombroses ocasions a la constitució i desenvolupament del treball de l’Observatori Estatal, i no anem a parar fins que les seues labors es desenvolupen dins de paràmetres d’igualtat real i efectiva, perspectiva de gènere, realitzades no hegemòniques o vivències plenes i en llibertat que permetin desenvolupar el pensament crític, el positivisme, las relaciones fluïdes i el respecte a totes les persones, en un sistema comú democratitzador, sostenible, respectuós amb l’entorn i des de una visió en la què les cures es situen en el centre com un dret universal.