Federació d'Educació de CCOO PV | 28 de març 2024.

Comunicat de la FE CCOO PV davant la proposta de Decret d’Orientació Educativa i Professional

    27/01/2021.
    Comunicat davant el nou Decret d'Orientació

    Comunicat davant el nou Decret d'Orientació

    Davant la proposta de Decret d’Orientació Educativa i Professional presentat per la Conselleria d’Educació, la FE CCOO considerem que estem en un moment clau que pot transformar i definir l’orientació educativa. Aquesta és un pilar fonamental del sistema educatiu per garantir l’atenció educativa que necessita el nostre alumnat, especialment el més vulnerable. Així doncs, l’èxit o no del nou model d’Orientació Educativa que isca de les meses de negociació pot determinar el futur de milers d’alumnes, així com la qualitat i garanties del sistema educatiu valencià.

    L’actual model d’orientació organitzat i centralitzat des dels SPEs ha produït un treball immens, producte d’un gran esforç continuat, vocació i professionalitat de tot el seu personal implicat al llarg de més de vint anys. Una tasca que ha cristal·litzat en oportunitats per a un alumnat que precisament les necessita per superar entrebancs al seu desenvolupament personal i dret a una vida plena.

    D’altra banda, el context social és de constant canvi. L’educació inclusiva requereix de noves formes i actualitzacions que ajuden a adaptar les necessitats educatives a l’entorn. Tenim l’obligació d’avançar cap a metodologies, estructures i organitzacions capaces de donar resposta i garantir una educació inclusiva realment efectiva.

    El nostre sindicat, preocupat per oferir les millors propostes possibles, imaginatives i arrelades a la situació als centres educatius, a més de contactar amb les direccions dels centres, ens hem dirigit a la nostra afiliació mitjançant un qüestionari sobre la proposta de Decret d’Orientació presentada per l’administració, els resultats del qual ens han servit per perfilar el nostre posicionament i les nostres propostes davant la mesa de negociació que tindrà lloc aquest dijous 28 de gener.

    Segons el qüestionari, podem extraure algunes conclusions destacades:

    - A la valoració de l’1 (gens) al 5 (totalment) de les propostes concretes del decret per a la reorganització del personal dels SPEs, la mitjana resultant és aproximada a 3, per la qual cosa considerem que el Decret combina solucions encertades amb d’altres que són millorables o incompletes.

    - El 20,5% de les persones que han respost el qüestionari són treballadores dels SPEs, el 24% professorat de secundària, el 16,3% tutora o tutor d’Infantil o Primària, el 6,7% especialista d’Infantil o Primària, el 7,1% PTs, el 5,3% d’AiL, el 3,2% Personal Educador i l’1,8% fisioterapeutes. És a dir, hi ha una marcada participació del personal d’SPEs (una de cada cinc respostes quan la seua proporció respecte a l’univers de Personal Educatiu és molt inferior). Açò vol dir que la implicació i interès en aquesta negociació és major proporcionalment a la de la resta del personal d’altres tipus de centres.

    - La majoria de les persones treballadores d’SPEs s’ha pronunciat en el sentit de mantenir els SPEs amb més recursos. En concret un 70% front al 30% que aposten per canviar el model per altre d’atenció integrada als centres educatius.

    - La majoria del Personal Educatiu de centres d’Infantil, Educació Especial, Primària i Secundària aposta per canviar el model actual d’SPEs per altre d’atenció integrada als centres educatius, en concret un 65% front al 35%.

    - A la pregunta Consideres que incloure els serveis d’orientació psicopedagògica als centres d’Infantil, Primària i Especial repercutirà en una millora de la qualitat d’atenció educativa de l’alumnat? El 65% ha contestat front al 35% que ha contestat NO.

    A falta d’un anàlisi molt més acurat d’altres aspectes del qüestionari, ja podem concloure que la majoria del Personal Educatiu vol canviar el model SPEs per altre d’atenció integrada als centres educatius. També podem dir que el personal treballador dels SPEs és més reticent a aquest canvi i considera que és vàlid sempre que compte amb més recursos personals i materials. Per últim, podem considerar que la proposta de Decret és prou millorable, encara que s’accepta amb una valoració de 3 sobre 5.

    Tenint en compte el resultat de la consulta, les aportacions que els diferents centres d’SPEs ens han transmès i l’estudi que al si del sindicat hem realitzat sobre la proposta del nou Decret d’Orientació, la valoració general que farem en la Mesa Sectorial és la següent:

    1) És necessari ajustar el model d’Orientació Educativa i Professional a les necessitats actuals d’un context social en continu canvi i que ha d’adaptar-se a les necessitats educatives de l’alumnat i afavorint la seua inclusió.

    2) És essencial preservar i potenciar els equips de treball multidisciplinars.La proposta d’augment d’un 32% en personal acompanyant aquest Decret és positiva, però absolutament insuficient. Caldrà reforçar-la àmpliament.

    3) La proposta que ens fa l’administració educativa ha d’anar acompanyada d’una memòria econòmica que garantisca la seua efectivitat. Es tracta d’un pla molt ambiciós i requereix d’inversió per no convertir-se en un obstacle per a la inclusió de l’alumnat.

    4) És fonamental mantenir els drets laborals de tot el personal implicat. No acceptarem cap minva relacionada amb els complements retributius, horaris, etc.

    5) S’ha d’aprofitar tots els recursos existents i tasca realitzada i ampliar-los amb tot allò que siga necessari.

    6) Cal incorporar al nou Decret d’Orientació altres sectors que queden fora en aquests moments, com ara la Formació Permanent d’Adults o els Ensenyaments Artístics Professionals. Tal i com diu el mateix text del Decret l’àmbit d’aplicació seran els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris.

    7) Valorem positivament que a partir d’ara es podran traure a Concurs de Trasllats totes les places catalogades, responent així a una demanda històrica del nostre sindicat.

    8) Exigirem una Disposició Transitòria que assegure la creació d’un Grup de Treball per tal de vigilar periòdicament la implantació del nou Decret i el compliment dels compromisos. En aquest grup de treball els sindicats, junt amb l’administració educativa, tractarem aspectes com ara els relacionats amb el manteniment dels drets laborals, la necessitat de recursos humans i materials i en definitiva la vigilància, actualització i desenvolupament del Decret a fi de garantir la seua implantació real i consecució dels objectius. Aquest grup de treball pot servir també de cara a una implantació progressiva del nou Decret en tots aquells aspectes que no puguen posar-se en marxa des del primer moment.

    Finalment, com sempre fem en totes les negociacions, també farem moltes al·legacions tècniques a l’articulat del Decret, per tal de completar-lo i corregir-lo en tot allò que considerem oportú.

    TE Gener 2018: Rejovenir i feminitzar el sindicat
    TE Desembre 2017:Acord per a la millora de l
    TE Juny2017 NÚM 359: Drets educatius i laborals. Seguim avançant
    TE Novembre 2016 NÚM 358: Mobilització per derogar la LOMCE, participació per enfortir el sindicat

    TE ENSENYAMENT 2018 VALENCIÀ

    Última entrada: 20 febrero 2018 [Veure últim número] [Veure col?lecció completa]