Federació d'Educació de CCOO PV | 28 de març 2024.

La salut mental i el tecnoestrés de professorat i personal educatiu requereix d’un pla de salut laboral en educació

La FECCOOPV exigim un pla de la salut laboral en educació que arreplegue la prevenció de la salut mental del professorat i el personal educatiu, l’estudi de les malalties professionals del sector, el tecnoestrés i la sobrecàrrega de treball derivada de la digitalització, els accidents laborals in itinere i les conseqüències de l’emergència climàtica.

26/04/2023.
    Mapa de la salut laboral en l'ensenyament

Des de la FECCOOPV sabem que l’organització del treball genera riscos psicosocials al personal docent i educatiu que deterioren la seua salut mental. Aspectes com l’estrés, l’assetjament i la violència estan afectant gran quantitat del professorat, i davant aquesta situació requerim l’estudi dels riscos psicosocials i una planificació específica per previndre’ls.

A més, la transició digital dels centres educatius està generant tecnoestrés, aspecte que no s’ha avaluat, i que és obligatori segons la normativa en prevenció de riscos laborals. Des de CCOO demanem avaluacions, protocols i mesures per a la desconnexió digital. I llancem una enquesta sobre tecnoestrés com un primer pas per a estudiar la situació del professorat i visibilitzar-ne el risc.

D’altra banda, sol·licitem que l’Administració realitze un estudi en profunditat sobre les malalties professionals en educació, ja que considerem que hi ha una gran infradeclaració; a més cal actualitzar-les, especialment les malalties de caràcter psicosocial, les cancerígenes, les derivades per l’exposició a l’amiant i les mutàgenes per l’exposició al radó.

Tanmateix, cal remarcar que davant l’emergència climàtica i les temperatures extremes, s’han de prendre mesures en l’àmbit educatiu, garantint el dret a l’educació, i ens reiterem demanant al Ministeri i a la Conselleria d’Educació canvis en infraestructures, en l’organització escolar i en la jornada que permeta aprendre en condicions dignes.

Finalment, volem fer palés, que els accidents in itinere del professorat estan correlacionats amb les condicions laborals precàries i que superar la precarietat redueix els accidents.

CCOO estem compromeses amb la salut laboral del professorat i de la comunitat educativa, treballant a previndre els riscos laborals millorant l’organització i les condicions de treball.