Federació d'Educació de CCOO PV | 29 de març 2024.

CCOO continuarem lluitant per un #ConvenioDignoInfantil #ConveniDigneInfantil

23/05/2019.
    cponveni infantil

PRIMER CICLE EDUCACIÓ INFANTIL

Malgrat la mobilització massiva i de l'ampli seguiment de la jornada de vaga, en eldia d'ahir les organitzacions patronals i UGT, FSIE i USO NO van fer cas, novament ,del sentir majoritari del sector procedint a la signatura del nou conveni col·lectiu.

CCOO va expressar el seu més absolut rebuig incorporant en l'acta de l'última Mesa Negociadora la següent manifestació:

“CCOO considera que en un context de creixement mantingut del PIB durant els últims anys era el moment per a que el conjunt de treballadores començaren a recuperar part del poder adquisitiu perdut durant el període de recessió i millorar les condicions de treball en les quals es desemboliquen. La signatura del XII conveni col·lectiu no soluciona cap dels problemes dels qual adoleix el sector i perpetua la pobresa laboral d'un col·lectiu que durant més de 7 anys ha mantingut congelades les seues retribucions salarials, en contra de la posició de CCOO, que ja en 2015 es va negar a signar la congelación salarial per a eixe any i per a 2014, tal com queda reflectit en el BOE núm. 146 del 19 de juny de 2015.

El 80% de les treballadores del sector s'enquadren en la categoria d'educadores. Elles veuran com la seua retribució bruta passa dels 880€ mensuals als 930€ a partir de l'1 de juny. Resulta incompressible que este col·lectiu, format i amb gran responsabilitat (en estar a càrrec de xiquets i xiquetes menors de tres anys), passen a percebre 30 € més que aquelles persones que fan tasques no qualificades que no requereixen de cap formació específica. Tampoc entenem que la seua diferència salarial respecte a altres professionals que imparteixen la mateixa etapa educativa en escoles concertades, privades sense concert i públiques, siga de 300 € menys per realitzar exactament les mateixes tasques. No existeix una correlació entre la formació i responsabilitat de les treballadores amb les seues condicions de treball i a més hi ha una discriminació pel mer fet de ser majoritàriament femení (més del 95% del col·lectiu són dones). La bretxa salarial per qüestió de gènere continuarà aprofundint-se amb aquesta signatura.

Per tot això, des de CCOO defensem i reivindiquem la dimensió educativa de la professió i la inclusió real d'aquesta etapa en l'àmbit educatiu i això passa necessàriament per una millora substancial de les seues condicions laborals, acostant-les gradualment a les de les seues companyes de l'ensenyament concertat i públic.

A mitjan 2018 les organitzacions sindicals CCOO i UGT, al costat de les patronals CEOE i CEPYME, subscrivien l'IV Acord Estatal de Negociació Col·lectiva que, entre altres qüestions, determinava que en 2020 cap treballador/a percebria retribucions per davall dels 1.000€. Això no serà així per a les educadores dels Centres Privats que al setembre del 2021 passaran a cobrar 958€. En aquesta Mesa Negociadora, tant per la part sindical com per la part patronal, hi ha organitzacions que estan incomplint l'acord. Està molt bé eixir a la foto i difondre als quatre vents les bondats de l'acord però després cal traslladar aqueix compromís a les taules negociadores.

CCOO ha sigut l'única organització signant d'aquell acord que ha mantingut la seua paraula i no s'ha plegat als interessos patronals.

Respecte als Centres de Gestió Indirecta, no se soluciona el problema amb el qual es trobaran centenars d'entitats les licitacions de les quals estan en vigor des d'abans de gener de 2019 o bé s'han prorrogat. Estes treballadores veuran com les seues retribucions són fins i tot inferiors a les companyes que presten serveis en centres privats.

Considerem que s'ha fet malbé una magnifica oportunitat per a dignificar les condicions laborals del conjunt de treballadores. L'ampli seguiment de la convocatòria de vaga convocada en el dia d'ahir per CCOO mostra el descontentament existent en el sector, posant de manifest que una àmplia majoria de treballadores no avala la signatura d'aquest conveni. Des de CCOO no entenem com la resta d'organitzacions sindicals miren cap a un altre costat, ometent una dura realitat que colpeja les economies i la conciliación personal i familiar d'aqueixes treballadores. La jornada laboral de 38 hores setmanals d'atenció directa en les educadores (32 per a les mestres) suposa dedicar temps personal per a fer tasques de coordinació, preparació, atenció a famílies...No s'atén una de les principals reivindicacions que van realitzar totes les organitzacions sindicals en la plataforma conjunta inicial i que passava per reduir les hores d'atenció directa per a introduir hores de preparació. Com tampoc s'atén cap de les altres reivindicacions plantejades, tals com permisos retribuïts, incapacitat temporal, vacances....

Per tots aquests motius, CCOO ha decidit no subscriure aquest conveni i demana a la resta d'organitzacions sindicals que tampoc el facen. Finalment, com a prova del suport rebut per les treballadores del sector i com a mostra de rebuig davant l'acord, presentem en aquest acte les milers de signatures que han recollit per tot el territori nacional.

Per a CCOO la pobresa laboral no es pacta”

Des de CCOO no donarem l'esquena a les milers de treballadores i treballadors que durant les últimes setmanes han donat una lliçó de dignitat a aquells que finalment han mancat d'ella rubricant un Conveni Col·lectiu que perpetuarà la precarietat en el sector.

Documentació associada