Federació d'Educació de CCOO PV | 19 de març 2024.

Informació de classes passives després del RDL15/2020 i reivindicacions de CCOO

El passat 22 d'abril va eixir publicat en el Boletín Oficial del Estado l'RDL 15/2020 de mesures urgents complementàries per a donar suport a l'economia i l'ocupació. En aquest RDL apareix concretat com serà la integració de la gestió de les prestacions del Règim de Classes Passives en el nou Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions i en cap moment es realitza cap canvi en el que té a veure amb les prestacions, els tipus de jubilació, les quanties, etc.

23/04/2020.

Històricament el Règim de Classes Passives estava enquadrat en el Ministeri d'Hisenda, però amb la configuració del nou Govern es va aprovar el seu traspàs en matèria de gestió al Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions el que en el seu moment ja va generar inquietud per part del personal enquadrat en Classes Passives.

És important aclarir que el Règim de Classes Passives és un Règim tancat en el qual, des de l'1 de gener de 2011, no s'incorporen noves persones. Des d'aqueixa data les noves i nous funcionaris són incorporats al Règim General de Seguretat Social. A més, és necessari aclarir, donada la confusió que moltes vegades genera, que el Sistema de Classes Passives és independent dels diferents sistemes de mutualisme de l'Administració com són MUFACE, MUGEJU i ISFAS.

El RDL 15/2020 estableix l'adaptació de tot el que té a veure amb la nova dependència orgànica del sistema de Classes Passives i la integració de la gestió del sistema de Classes Passives en l'Institut Nacional de la Seguretat Social, si bé transitòriament recaurà en la Direcció General d'Ordenació de la Seguretat Social. En cap moment la normativa publicada realitza cap canvi en el que té a veure amb les prestacions, els tipus de jubilació, les quanties, etc.

A més, un altre punt important és que l'Estat transferirà l'import necessari per al finançament de tota la despesa per la gestió del sistema de Classes Passives i per tant no recaurà en les Entitats gestores de la Seguretat Social i per tant no es pagarà amb les cotitzacions socials. Aquest import no sols es refereix a l'ocasionat pel pagament de les prestacions sinó també a tota la despesa derivada de la gestió del sistema.

Des del sindicat creiem que els canvis que s'han efectuat i que s'hauran d'efectuar per a la integració total de la gestió del sistema de Classes Passives per les entitats de la Seguretat Social han de ser per a millorar el servei i la gestió de les prestacions.

Des de CCOO hem plantejat en reiterades ocasions que, entre altres qüestions, s'han d'abordar canvis:

- El Règim de Classes Passives és un Règim que ha de mantindre's màximament quan és un col·lectiu a extingir des del mateix moment en el qual no s'incorporen noves persones des de 2011.
    - Fa falta una revisió i revaloració dels Havers Reguladors dels grups i subgrups de l'A2, B, C1, C2 i E, aproximant-los als salaris reals, reduint la pèrdua de poder adquisitiu una vegada es procedeix a la jubilació i les diferències entre grups.
    - És necessari també una revisió d'aquelles prestacions com la d'orfandat, clarament inferiors a les del sistema de Seguretat Social.
    - Cal adaptar per a l'àmbit del Règim de Classes Passives el còmput del servei social femení del franquisme per a la jubilació anticipada tal com ja ha reconegut el Tribunal Suprem per al Règim de la Seguretat Social.

Finalment, esperem que el canvi d'adscripció orgànica permeta una millor atenció al col·lectiu i una millora dels canals, fins ara quasi inexistents, d'interlocució per les organitzacions sindicals, per a tractar de millores en el sistema de Classes Passives.