Federació d'Educació de CCOO PV | 19 de març 2024.

La FE CCOO PV i el grup de recerca Gem-educo UV elaboren un estudi sobre les dificultats de l'educació a distància durant el confinament al País Valencià.

CCOOPV i Gem-educo col·laboren per valorar la bretxa educativa produïda durant el confinament i proposar estratègies pedagògiques a favor de la escola inclusiva i la cohesió social.

28/05/2020.
    Escola a Casa

Des del grup de recerca GemEduco de la Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació de la Universitat de València a s’està desenvolupant un estudi sobre "L'ESCOLA A CASA" des de l'enfocament de les mancances que dificulten la escola inclusiva i la cohesió social. La FE CCOO PV col·labora amb aquest grup de recerca per tal de conèixer les situacions i necessitats que s'han trobat les famílies i docents en haver d'improvisar L'ESCOLA A CASA i traure conclusions per a les nostres propostes laborals i educatives. L’estudi va adreçat als àmbits de l'Educació Infantil (3-6 anys), Educació Primària i ESO, i analitza la situació produïda pel COVID-19.

Les anàlisi econòmiques i sociològiques mostren clarament que les mancances viscudes durant la infantesa es converteixen en desigualtat d’oportunitats en la vida adulta. Els menors que creixen en famílies pobres tenen més probabilitats de tenir una posició social de desavantatge, tant en l’àmbit de l’educació com pel que fa a la qualitat de la feina, el nivell de salut o la situació social en general.

Volem conèixer en quina mesura i de quina manera la pandèmia i el conseqüent confinament que ha portat l’escola a casa està impactant en l’experiència de l’aprenentatge i com influeix en la bretxa social. Per a tot això és molt important conèixer les condicions familiars i educatives que han influït en el desenvolupament d'aquesta experiència.

La cobertura adequada de les necessitats socials dels menors d’edat és clau per al desenvolupament social d’un país. Per això ens interessa la vinculació entre l’educació en situacions de crisi i limitacions i la bretxa social que ja existia i que pot fer-se més gran.

A més de l’enquesta inicial per elaborar un diagnòstic el més ampli i precís possible el grup de recerca i el sindicat col·laborem en un seguit de propostes educatives per al final d’aquest curs i l’inici del proper destinades a millorar l’atenció educativa a tot l’alumnat valencià. Aquestes propostes es poden resumir en cinc línies:

1. Avaluació de les dificultats d'atenció educativa de cada persona i família. Avaluació censal feta des dels centres educatius de les etapes educatives obligatòries.

2. Pla específic de reincorporació al curs 2020 centrat en les necessitat de millorar competències en autogestió de l'aprenentatge.

3. Pla de continguts educatius per als mitjans de comunicació públics. Educació basada en el treball per projectes i aprendre a aprendre.

4. Un programa d'activitats educatives per a l'estiu 2020 coordinat entre diverses Conselleries i amb les organitzacions cíviques i socials de l'àmbit educatiu.

5. Disseny de l’atenció educativa i la presència en els centres escolars per al setembre de 2020.

Les propostes elaborades serviran per a l’acció sindical de CCOO PV i de la Federació d’Ensenyament de CCOO PV per a la negociació amb l’Administració Educativa i també per al Diàleg Social amb la Generalitat en el marc del projecte de reconstrucció social per al País Valencià.

Per últim, destacar que tant l’enquesta com les propostes seran treballades amb altres territoris i federacions d’educació de CCOO per a plantejar diagnòstics i solucions semblants a favor de l’educació com a motor de cohesió social.

Es pot accedir a l’ENQUESTA PER A PROFESSORAT ací: http://links.uv.es/cGqM5tA

Es pot accedir a l’ENQUESTA PER A FAMÍLIES ací: http://links.uv.es/q3PM8bd