Federació d'Educació de CCOO PV | 19 d?abril 2024.

Més de la meitat dels centres educatius valencians presenten deficiències en mobilitat sostenible

El sistema educatiu valencià presenta una mobilitat poc sostenible. Un dels majors impactes mediambientals que produeix el funcionament del sistema educatiu són les emissions de CO₂ produïdes pels desplaçaments entre els domicilis i els centres educatius.

17/11/2020.
    Gràfic Informe Mobilitat

Amb motiu de la setmana europea de la mobilitat sostenible (SEM 2020) des de l’Espai GEA de la FE CCOO PV hem llançat una enquesta per identificar els hàbits de desplaçament de la comunitat educativa valenciana.

L’enquesta de mobilitat ens han fet un diagnòstic de la situació de la mobilitat al sistema educatiu valencià amb el qual podem destacar la forta dependència dels mitjans de transport més contaminants en els desplaçaments diaris de les persones que estudien i treballen als centres educatius. Al cap de tot, es troba l'ús del l’automòbil amb prop del 53% dels desplaçaments front un 37% que ho fan a peu o en bicicleta. A l’automòbil caldria sumar el transport públic que representa el 9% dels desplaçaments i que en la seua majoria encara utilitzen motors de combustió i produeixen emissions de CO₂.
    Aquestes modalitats de transport suposen el major impacte mediambiental que produeix l’activitat educativa, per darrere del consum energètic i dels materials fungibles de funcionament dels centres educatius. En la petjada de carboni que produeix el sistema educatiu té una gran aportació la mobilitat.

Des de la FE CCOO PV entenem que es pot actuar per reduir aquest impacte des de la gestió de la mobilitat sostenible i des de l’educació. La transició cap a una mobilitat més verda es podria impulsar a partir de tres grans mesures:

- Millora de les infraestructures per dotar de seguretat als desplaçaments. Actuacions com la implantació de carrils bici, augmentar l'amplada de les voreres i millorar la senyalització viària ajudarien a aquest propòsit.

- Apostar per la nova mobilitat sostenible: els nous vehicles elèctrics patinets, bicicletes i automòbils haurien de tindre punts d’aparcament i recàrrega. També s’haurien d’implementar ajudes per l’adquisició d’aquests tipus de vehicles, continuen tenint un cost elevat.

- L’educació ambiental com motor per la transició ecològica de la nostra societat. Els centres educatius per la seua naturalesa són llocs estratègics per fomentar nous hàbits de conducta i produir consciència ambiental. Han de ser l’exemple per irradiar aquesta visió ambiental a la resta de la societat.

La pandèmia de la COVID19, tot i que no ha afectat massa a la mobilitat en línies generals, ha produït dos efectes antagònics:

1. Increment de l’ús del cotxe com mitja de transport al ser un mitjà de transport que permet l’aïllament social i per tant evitar contagis. Aquest augment és produeix perquè s’evita compartir el cotxe.

2. Increment en els desplaçaments a peu, en bici i en patinets en detriment del transport públic. Aquesta modalitat si es sosté en el temps, una vegada passada la pandèmia, pot crear nous hàbits en les modalitats de desplaçament i establir-se com una mobilitat més sostenible.

En l’actualitat tenim un model de mobilitat que facilita els desplaçaments i l’ús del cotxe, i apareixen dificultats creixents (inseguretat, temps de desplaçament) per desplaçar-se en transport públic, a peu, bicicleta i patinets. El que caldria és invertir les modalitats de desplaçaments situant en primer lloc els desplaçaments a peu, en segon lloc en bicicleta i patinets, en tercer lloc amb transport públic i vehicles elèctrics, i en última posició l’ús dels vehicles de motor de combustió.