Federació d'Educació de CCOO PV | 3 de juliol 2025.

La FE CCOO PV rebutja la prova de castellà de la PAU per estar clarament posicionat en un sector ideològic

    Rebutgem aquesta politització de les proves d’accés a la Universitat, que no sols qüestiona el necessari pluralisme de l’escola pública, sinó que provoca una major inseguretat de l’alumnat en un escenari ja suficientment carregat de pressió, com són les proves d’accés a la Universitat.

    10/06/2021.
    Condicions òptimes a les universitats

    Condicions òptimes a les universitats

    Referent al contingut del text de la prova de castellà de la PAU, per respecte al treball dels companys professionals que treballen amb l'alumnat que es presenta, així com per respecte a aquest mateix alumnat, la FE CCOO PV considerem que el text presentat, del periodista Vicente Vallés, professional que està políticament i clarament posicionat en un sector ideològic, i que utilitza, com no pot ser d'una altra manera en un article d'opinió, la interpretació de la història al voltant de la figura de l'escriptor i periodista Manuel Chaves Nogales, respón a la conveniència de la seua ideologia.

    D'aquesta manera valorem que és del tot inadequat i inadmissible l'elecció per part de la comissió gestora de les proves d'accés a la universitat d'aqueix article que veritablement desfigura a consciència i per interès personal el context històric en el qual es va desemvolupar la figura de Manuel Chaves Nogales.

    Però el més cridaner és, sense dubte, la qüestió plantejada com a producció escrita: un text en el qual l’alumnat havia de desenvolupar el tema “En qué consiste para Vd. ser patriota”. Les preguntes sobre coneixement de la llengua no es queden molt enrere, i giren totes al voltant d’un suposat extremisme que compartirien ambdós «bàndols» enfrontats durant la nostra Guerra Civil.

    El text seleccionat és un exemple de visió del món (i del passat) que té com a objectiu fer una crítica a determinades formacions polítiques actuals, presenta a l’alumnat arguments basats en un clar falsejament de la nostra història democràtica, repetides per la pseudohistoriografia neofranquista, l’equiparació entre República i sublevats que no se sosté de cap manera amb el coneixement científic-històric disponible. Historiadors de conegut prestigi han contextualitzat ja fa temps les idees defensades en 1937 per Manuel Chaves Nogales, per a justificar la seua eixida d’Espanya, esmentada al text.

    El sindicat exigim a la comissió gestora de les proves més cura i respecte al professorat i alumnat que, dia a dia, treballa per dur a l’aula el coneixement científic-històric i per la promoció de valors democràtics, crítics i solidaris.

    Rebutgem aquesta politització de les proves d’accés a la Universitat, que no sols qüestiona el necessari pluralisme de l’escola pública, sinó que provoca una major inseguretat de l’alumnat en un escenari ja suficientment carregat de pressió, com són les proves d’accés a la Universitat.