Federació d'Educació de CCOO PV | 25 de juliol 2025.

La FECCOOPV reclamem la incorporació del personal especialitzat en suport a la inclusió i l'orientació en TOTS els centres educatius

    El sindicat demanarem des de les Juntes de Personal la incorporació del personal especialitzat en suport a la inclusió i l'orientació en tots els centres educatius del sistema valencià de manera que l'Administració educativa faça extensiva la provisió d'aquest personal a altres ensenyaments,a més de les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària obligatòria d'acord amb les necessitats de l'alumnat degudament identificades, i fins i tot incorporar altres perfils professionals.

    31/01/2022.
    Inclusió

    Inclusió

    El DECRET 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, recull que Educar en la diversitat és reconéixer que cada alumna i cada alumne té necessitats úniques que poden requerir suports en diferent nivell d'amplitud, intensitat i duració. L'escola inclusiva requereix l'aplicació de múltiples recursos de naturalesa diferent, funcionals, organitzatius, curriculars o personals, per a atendre un ampli ventall de situacions en què l'alumnat requerisca algun tipus de suport, transitòriament o al llarg de tota la seua escolaritat.

    Des de la concepció de l'educació com un instrument de millora de la qualitat de vida de les persones i del benestar social, el repte és crear les condicions perquè el sistema educatiu valencià responga al principi de qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, en condicions d'equitat i amb garantia d'igualtat d'oportunitats.

    Aqueix decret va tindre per objecte “establir i regular els principis i les actuacions encaminades al desenvolupament d'un model inclusiu en el sistema educatiu valencià per a fer efectius els principis d'equitat i igualtat d'oportunitats en l'accés, participació, permanència i progrés de tot l'alumnat, i aconseguir que els centres docents es constituïsquen en elements dinamitzadors de la transformació social cap a la igualtat i la plena inclusió de totes les persones, especialment d'aquelles que es troben en situació de major vulnerabilitat i en risc d'exclusió”, el seu àmbit d'aplicació són tots els centres docents sostinguts amb fons públics de nivells educatius no universitaris del sistema educatiu valencià.

    Posteriorment es va publicar l'ORDRE 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià. En ella es posava especial èmfasi en la resposta a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, l'alumnat amb necessitats de compensació de desigualtats i l'alumnat que, per diverses causes, es troba en situació de major vulnerabilitat i en risc d'exclusió.

    L'educació inclusiva requereix l'aplicació flexible de múltiples recursos organitzatius, curriculars, materials i personals, per a atendre les situacions en què l'alumnat necessita algun tipus de suport, ja siga de manera transitòria o al llarg de tota l'escolaritat.

    L'orientació educativa i el personal especialitzat de suport a la inclusió, el personal docent i no docent (el professorat de Pedagogia Terapèutica o Audició i Llenguatge així com Educadors o fisioterapeutes) són elements substancials en el procés cap a la inclusió, que dona suport a la intervenció educativa, i contribueix a la dinamització pedagògica, a la qualitat i a la innovació. Per tant és considerat un professorat imprescindible per a l'educació inclusiva.

    Per desgràcia alguns centres educatius del sistema valencià no l'han incorporat en les seues plantilles deixant al marge la normalització de la diversitat en centres d'Ensenyaments Especials, Ensenyaments artístics professionals, de Música i dansa, Arts Plàstiques i Disseny, Escoles d'Idiomes o Educació Permanent d'Adults. En tots ells, hem de proporcionar a l'alumnat un accés amb les màximes garanties d'igualtat i equitat basades en la capacitat i interés i que responga a una atenció educativa dotada amb suficients recursos personals i econòmics. Aquests centres, han de poder atendre la diversitat des del paradigma intercultural i d'inclusió educativa encara que siguen centres d'ensenyaments no obligatoris.

    La FECCOOPV sol·licitarem a les Juntes de Personal la incorporació del personal especialitzat en suport a la inclusió i l'orientació en tots els centres educatius del sistema valencià de manera que l'Administració educativa faça extensiva la provisió d'aquest personal a altres ensenyaments,a més de les etapes d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària obligatòria d'acord amb les necessitats de l'alumnat degudament identificades, i fins i tot incorporar altres perfils professionals.