Federació d'Educació de CCOO PV | 23 d?abril 2024.

Neix la Xarxa Educació i Memòria (XEiM), una xarxa educativa de memòria democràtica al País Valencià

La Federació d’Educació CCOOPV dona suport a aquesta iniciativa tan necessària

30/06/2022.
    Presentació XEiM

Com sabeu, la nova LOMLOE estableix que es recollirà el coneixement de la història de la democràcia a Espanya des dels seus orígens a l'actualitat i la seua contribució a l'enfortiment dels principis i valors democràtics definits en la Constitució espanyola (LOMLOE, Disposició addicional 41a).

Per la seua banda, la Llei 14/2017 de memòria democràtica i per la convivència de la Comunitat Valenciana estableix, al seu article 33, que la Conselleria d'Educació inclourà la memòria democràtica en el currículum de l'educació primària, de l'educació secundària obligatòria, del batxillerat i de l'educació permanent de persones adultes, i promourà els ensenyaments democràtics i de defensa dels drets humans continguts en les gestes col·lectives i individuals que les persones antifranquistes van exercir en la seua lluita contra la dictadura, basant-se en la investigació científica.

La conseqüència de tot açò és, evidentment, que a l’imperatiu ètic de reconèixer, valorar i transmetre la nostra història democràtica s’afegix la necessitat d’incorporar-la al currículum i al nostre quefer educatiu, de manera quotidiana i transversal. No cal insistir en la importància d’aquesta tasca quan a diari observem -dins i fora de les aules- com prosperen les actituds autoritàries, masclistes, racistes i fins i tot obertament feixistes a les que nosaltres, com a docents i, per tant, representants dels valors de la cultura, la ciència, la llibertat i el progrés col·lectiu, tenim la responsabilitat de respondre sense cap vacil·lació. I tampoc se’ns escapa la necessitat de fer front de manera col·lectiva i col·laborativa, unint forces entre diferents espais cívics, a un repte professional i social de tal magnitud. És per això que, amb l’impuls i el suport del moviment memorialista valencià integrat a la CAMDE-PV, hem optat per dotar-nos d’un instrument amb què fer-nos càrrec d’aquest treball tan important i estimulant: la Xarxa Educació i Memòria a la que us convidem a unir-vos.

Què vos ofereix el XEIM?

- Col·laboració entre docents, centres, institucions...

- Informació sobre activitats, actes públics, trobades, legislació... al voltant de la memòria històrica i el drets humans. Podeu seguir-nos mitjançant les nostres el nostre Bloc i Twitter.

- Recursos didàctics, publicacions i formacions.

- Intercanvis d’experiències.

- Contactes amb associacions per la memòria democràtica.

Com podeu participar amb el XEIM?

Podeu entrar a formar part de la Xarxa de diferents maneres.

Com a centre educatiu. Seria la manera més interessant de totes, per a crear una xarxa de centre per l’educació i la memòria. Evidentment necessitaríeu el suport del vostre claustre. Vos adjuntem un document d’adhesió a la xarxa com a centre educatiu. Document que hauríeu de enviar a xarxaeducacioimemoria@gmail.com

Com a grup de centre o departament. Considerem que treballar la memòria democràtica i el drets humans és un tasca interdisciplinar i en la que la cooperació entre docents és fonamental. Per això vos convidem a crear grups de treball als centres. Podeu afegir-vos enviant-nos a  xarxaeducacioimemoria@gmail.com  les dades de les persones que formeu el grup i un email de contacte.

• I podeu unir-vos a la xarxa de manera individual, com a docent interessat en col·laborar amb la xarxa. Per a fer-ho has d’escriure un correu electrònic a xarxaeducacioimemoria@gmail.com  assenyalant la teua situació laboral (centre i especialitat) i un email de contacte. Moltes gràcies per la vostra atenció i col·laboració.

Si vols col·laborar pots començar participant d'aquesta enquesta:

L'Ensenyament d'Història d'Espanya en ESO i Batxillerat