Federació d'Educació de CCOO PV | 29 de març 2024.

15 maig dia internacional de les families diverses

15/05/2023.
    Dia de les families diverses

El calendari anual està esguitat de diferents dates recordatòries i reivindicatives de la lluita pels drets de les persones LGTBIQ+, però des de finals d'abril fins a finals d'any es concentren algunes de les més significatives.

El 15 de maig és el Dia Internacional de les Famílies Diverses, que no sols és una data assenyalada de les famílies LGTBIQ+ sinó de tota família que no siga l'estereotip cisheteropatriarcal, blanca, colonial, tradicional i aburgesada. Però fins i tot les famílies cishetero reconstituïdes, monomarentals, monoparentals, sense fills, etc. també entrant dins d'aquesta celebració de la vida.

El Dia Internacional de les Famílies Diverses va començar a celebrar-se des dels anys huitanta del passat segle, quan encara no teníem legalitzat el matrimoni igualitari i a penes s'estrenava la llei del divorci al nostre país. Va ser en 1994 quan l'Assemblea General de les Nacions Unides ho proclama com a dia oficial a celebrar declarant que la família és el nucli de qualsevol societat.

És fonamental que els nostres menors comprenguen que la diversitat és riquesa, que conviure i respectar diferents maneres de viure la vida i entendre-la, ens converteix en persones més felices, solidàries, equitatives i democràtiques. No sols això, presentar models de famílies diverses permet a aquests menors referenciar-se en aquelles que millor representen la seua, en la qual estan creixent i desenvolupant-se com a persones, permetent-los assentar el sentiment de pertinença i de vincle que tant necessiten en els seus primers anys de vida.

Des de la Federació d'Educació de CCOO del País Valencià apostem per defensar i visibilitzar els diferents models de família existents, fora i dins de la norma i del sistema. Animem al personal docent a incloure activitats i espais d'aprenentatge on l'alumnat comprenga i veja reflectit el seu model de família i tot el ventall de relacions humanes familiars existent. Per a això, també posem a la disposició de les famílies, personal docent i educador els recursos que hem preparat per a abordar aquesta celebració a l'aula, a més d'algunes recomanacions de materials educatius on ha participat en la seua elaboració persones afiliades a CCOO.

Feliç Dia Internacional de les Famílies Diverses!

Totes som importants perquè en elles creixem i ens convertim en ciutadans i ciutadanes d'un món millor i més just i respectuós.

Educació Infantil:

Publicació amb guia didàctica “Famílies de Colors”

Galeria d'imatges de famílies diverses de la Federació d'Ensenyament de CCOO

Estudis Pedagògics – Fundació 1r de Maig – “Gènere, Diversitats i diferència en Educació Infantil i Primària” (juliol, 20214) Mercedes Sánchez Sainz (Dpto. de Didàctica i Organització Escolar – Universitat Complutense de Madrid)

Recurs recomanat:

Tutty, un joc de famílies diverses