Federació d'Educació de CCOO PV | 9 de maig 2024.

Multitudinària mobilització contra el desmantellament del Sistema Públic de Serveis Socials

21/11/2023.
    Serveis socials.

Els sindicats CCOO PV, UGT PV han mobilitzat professionals i usuàries del Sistema Públic de Serveis Socials davant la Generalitat, per a defensar els drets i les condicions laborals del personal i un servei públic de qualitat, sense retallades.

La protesta és conseqüència de l'incompliment per part del Govern del popular Carlos Mazón dels pactes i acords aconseguits mitjançant el diàleg social la passada legislatura i que incloïa, entre altres qüestions, la dignificació i l'homologació salarial d'aquest personal respecte amb les treballadores i treballadors públics.

Els agents socials han constatat en quasi cent dies de nou Consell que les promeses per part de la vicepresidenta segona i titular de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, que gestionaria sense sectarismes ideològics són falses, ja que en aquest temps quasi ha desmantellat mig Sistema Públic de Serveis Socials.

Entre altres incompliments, el seu departament ha desviat els fons pressupostaris ja consignats per a incrementar els salaris l'any 2023 del personal dels centres d'acció concertada, un sector feminitzat, i no ha aprovisionat fons suficients per a complir l'acord en els pressupostos de 2024.

En els centres de titularitat pública i gestió privada tenen retingudes les licitacions, la qual cosa implica que no hi ha homologació, ni increments salarials. De fet, en no traure les licitacions es deixen sense efecte també les millores en la qualitat del servei que preveuen aquests acords, com la millora de ràtios de personal o les obligacions a complir per les empreses.

Per tot això, tots dos sindicats exigeixen la publicació de les licitacions i que no s'apliquen pròrrogues forçoses, perquè això significaria incrementar el deute amb les entitats que gestionen aquests centres, ja que estarien en expedient de rescabalament, és a dir, sense contracte.

L'acord aconseguit el 17 de novembre de 2022 va ser històric per al Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. Un pacte que permetia millorar el finançament de les entitats i fer efectiva l'homologació salarial i de jornada de les persones treballadores. En suma, un acord per a sostindre adequadament la quarta pota de l'estat del benestar.

Els sindicats exigeixen al Govern de Mazón que rectifique i treballe en la direcció d'un govern decent i prioritze les polítiques a favor de qui són les persones més vulnerables de la societat. El nou Consell encara és a temps de reprendre l'acord de fa un any i modificar, via esmenes, el projecte pressupostari, perquè està en risc la qualitat assistencial i el benestar de desenes de milers de persones usuàries i de més de 13.000 persones treballadores.

Finalment, si l'actual Consell busca minar el crèdit sindical i els acords establits en la taula de diàleg social -aplanant el camí a l'eliminació de drets socials i laborals, construint una societat autoritària en la qual no es respecten els espais de diàleg democràtic, accedint a interessos economicistes- tindrà davant els sindicats majoritaris, alçant la veu i actuant amb la màxima diligència i responsabilitat per a aconseguir el benestar de la classe treballadora a la qual representen.