Federació d'Educació de CCOO PV | 24 d?agost 2025.

Després de la DANA, la desigualtat també s'examina.

    Article d'opinió de Barbara Verdejo, responsable de Joves d'Educació CCOOPV

    22/07/2025.
    DANA Educació

    DANA Educació

    Hui, 22 de juliol, mentre fa més d’un mes que moltes persones van realitzar el seu últim examen i ja gaudeixen de les seues vacances, altres encara esperen el seu torn per a enfrontar-se a unes proves que arriben tard, malament i amb desigualtat: els dies 22, 23 i 24 de juliol. Són centenars d’estudiants de municipis com Paiporta, Albal, Catarroja o Sedaví, entre altres, que, després de la DANA del passat octubre, no han pogut reprendre amb normalitat les seues classes.

    Esta situació no és anecdòtica ni puntual: és la conseqüència directa d'una gestió educativa que ha sigut incapaç d'adaptar-se a una emergència climàtica sense precedents. Durant setmanes —i en alguns casos, mesos— l'alumnat de les zones afectades ha viscut entre la incertesa, la desconnexió pedagògica i l'absència de recursos. Moltes d'estes persones no han xafat els seus centres des d'octubre. Les classes virtuals, quan n'hi ha hagut, no han suplit la qualitat ni l'estabilitat de la docència presencial.

    I, malgrat tot, se'ls exigeix el mateix examen, el mateix temari, el mateix esforç. Com si res haguera passat. Com si totes i tots hagueren tingut les mateixes oportunitats per a preparar-se.

    Des de la Federació d'Educació de les Comissions Obreres del País Valencià denunciem amb fermesa este greuge comparatiu, i alertem que el sistema d'accés a la universitat, tal com està plantejat, aprofundeix la bretxa social i educativa. La PAU no és un simple tràmit: és una prova de tall, un filtre que determina qui accedeix i qui queda fora, en un context en el qual les universitats públiques no disposen de prou places per a tota la demanda. I mentre això succeeix, no oblidem que proliferen les universitats privades, que augmenten la seua oferta acadèmica i encareixen els seus preus sense fre, convertint el dret a l'educació superior en un privilegi a l'abast dels qui poden pagar-lo. Este model no sols aprofundeix la desigualtat, sinó que la consolida com a norma: qui té recursos accedeix, qui no, queda fora.

    I com sempre, és l'alumnat de classe treballadora qui més el pateix.

    Els qui no tenen acadèmies privades, connexió estable, dispositius adequats o un espai tranquil per a estudiar; els qui conviuen amb la precarietat estructural o amb llars que encara estan reconstruint-se després de les pluges… són els qui afronten la PAU des del desavantatge més gran.

    A tot això se suma el greu impacte psicològic que esta situació ha tingut sobre l'alumnat.

    No parlem sol de dificultats acadèmiques: hi ha jóvens que van veure les seues cases inundades, les seues rutines fetes fallida i el seu benestar emocional profundament afectat. Estudiar sense estabilitat, amb ansietat, estrés i sense saber quan es tornarà a la “normalitat” no és estudiar en igualtat de condicions.

    I, tanmateix, això no es contempla ni es té en compte en el disseny ni en la realització de la PAU, solament se'ls dona un mes més de marge. Com si esta joventut no haguera viscut una bolcada vital tant abrupte com invisible per als qui organitzen la prova. 

    La resposta institucional, amb una convocatòria addicional al juliol per a l'alumnat afectat, és insuficient, improvisada i profundament injusta. No hi ha hagut adaptació curricular, ni reducció de temaris, ni reforç educatiu específic. Només una data alternativa, sense garantia real d'equitat.

    Des de la FECCOOPV denunciem:

    ● Que no s'hagen revisat ni adaptat els criteris ni les condicions de la PAU per a l'alumnat damnificat per la DANA.

    ● Que les proves no contemplen cap mena de flexibilització o compensació per als qui han viscut un curs marcat per la interrupció educativa.

    ● Que no s'haja articulat un reforç extraordinari, sostingut i específic en els centres afectats.

    ● Que el nombre de places en la universitat pública continue sent insuficient per a cobrir la demanda, especialment en les titulacions més sol·licitades.

    ● I que l'actual model d'accés a la universitat consolida desigualtats i penalitza especialment a l'alumnat més vulnerable.

    L'educació pública no pot ser còmplice de l'exclusió.

    No acceptem un sistema que *cronifica les diferències i normalitza que hi haja qui afronte la PAU sense aules, sense professorat, sense recursos i sense treva.

    Des de la Federació d'Educació de CCOO del País *Valencià continuarem treballant per una educació justa, inclusiva i equitativa. Perquè estudiar no pot ser una carrera d'obstacles per a qui menys té.