Federació d'Educació de CCOO PV | 19 de març 2024.

Per a un inici de curs escolar segur, CCOO exigeix reforçar les plantilles i mesures per a tota la comunitat educativa

La FE CCOOPV proposa períodes de formació mixta presencial i en teletreball, entrades i eixides esglaonades als centres educatius i aules amb ràtio reduïda per tal d’assegurar una entorn educatiu segur i garantir el dret a l’educació de totes i tots.

22/05/2020.
    Curs 2020-2021

La Conselleria d’Educació presenta una proposta de pla de contingència davant la crisi del coronavirus, i CCOO proposa una sèrie de mesures amb el doble objectiu de garantir la salut de docents i alumnes, i alhora preservar el dret a l’educació.

La prioritat ha de ser la salut de l'alumnat i de tots els professionals tant docents com personal educador, de neteja, manteniment i famílies. Sense garanties, la Federació d'Ensenyament de CCOO considera que no es poden reobrir els centres. Abans d’entrar als centres educatius cal implementar un pla de contingència que contemple una organització escolar adaptada a la nova normalitat en la qual es desenvoluparà el curs 2020-21.

Tornar a l’escola no pot basar-se en criteris exclusivament de conciliació de la vida familiar i laboral oblidant les la salut i seguretat. La conciliació no és un problema que haja de resoldre l'escola, l'ha d'atendre i resoldre el conjunt de la societat amb mesures que reforcen la igualtat i els drets socials.

Propostes per a la desescalada i la transició cap a la nova normalitat

Cal generalitzar les rutes escolars segures que ja tenen en moltes localitats, els “cole-camins” són una mesura més de protecció que s’ha demostrat educativa i pot reforçar ara la protecció de l’alumnat. Proposem que hi haja entrades i eixides escalonades, i una docència mixta que combine l’educació online i presencial. Per tal d’evitar aglomeracions faran falta diferents horaris al pati i reduir els moviments dins del centre educatiu. També proposem mesures estrictes de seguretat en els menjadors i reforçar les tasques de neteja en tot el centre educatiu, sense oblidar els seus espais esportius o el transport escolar. Per tot això, CCOO reivindica que els protocols i mesures d'actuació incorporen una gestió segura dels patis, en els desplaçaments interiors pels centres, i instal·lacions esportives, sales d'informàtica, laboratoris, tallers d'FP, biblioteques, etc.

Per a les aules cal organitzar la separació entre personal treballador i l'alumnat, amb les corresponents distàncies de seguretat. Mentre les autoritats sanitàries mantinguen els 2 metres de distància com a mesura de seguretat, caldrà un màxim de 10 alumnes per a cada aula en primària i secundària. En l'etapa d'infantil proposem un aforament de 5 alumnes màxim. En qualsevol cas, es calcularà l'aforament de tots els espais del centre (vestuaris, condícies, departaments,...) per tal d’adaptar les ràtios en cada espai.

La FE CCOO PV exigeix l'obligatorietat de l'ús de material de protecció i higiene (màscares, mampares, gels hidroalcohòlics, etc.) adaptades als diferents ensenyaments, ja que existeix alumnat que requereix un reforç en els EPI (bates, bussos,..). Cal reforçar la neteja i desinfecció abans, durant i després de l'obertura de qualsevol centre.

Per a les AvAU (proves d’accés a la universitat endarrerides i previstes per a inicis de juliol), des de CCOO hem demanat a l’administració una negociació específica que puga garantir que es realitzen amb seguretat: emplaçaments per a la realització de les proves amb les degudes garanties d'higiene, espais i aules amples, desinfecció d’espais, i dotació de material de protecció entre altres.

També hem fet propostes específiques per a les proves d’ensenyaments artístics donat que en algunes especialitats d’instruments individuals o col·lectius es requereix un tractament que observe l’emissió de gotes més enllà de situacions ordinàries.

Afegim un annex verd per al Pla de Contingència. Una de les recomanacions sanitàries principals és la ventilació dels espais tancats. Per això considerem que és el moment de plantejar actuacions de millora de la qualitat de l’aire en les instal·lacions educatives. En base al nostre projecte per a fer dels centres educatius valencians espais sostenibles des del punt de vista mediambiental, proposem mesures per a auditar energèticament els edificis i poder anar implantant de forma planificada, climatització per sol radiant, refrigerats i calefactats mitjançant sistemes sostenibles com la geotèrmia i/o l’aerotèrmia.

Per a CCOO la pandèmia ha demostrat el valor dels serveis públics

L’educació no és una mercaderia, no és un negoci. És un dret i cal garantir-lo en temps de crisi reforçant i augmentant les plantilles i posant en valor al treball professional del personal docent, laboral i d'administració. Si volem una eixida de la crisi diferent a la de 2008, cal invertir en l’educació i el futur.

Totes aquestes mesures i totes les que puguen adoptar-se en un futur que està molt obert, cal que es facen amb participació sindical per valorar conjuntament l'eficàcia de les iniciatives desenvolupades, junt als representants dels treballadors i treballadores de l’ensenyament valencià.

La Federació d'Ensenyament de CCOOPV reivindica que la posada en marxa del nou curs ha d'anar acompanyada d'un finançament suficient per a, fer front als reptes que planteja l'educació després d'un curs en el qual s'ha hagut d'interrompre l'activitat presencial i en el qual caldrà atendre les necessitats educatives derivades de la situació que vivim.

El conjunt d'aquestes propostes no són factibles sense un augment de recursos per a l’educació: caldran més docents i més pressupost per a educació, perquè aquest pla siga viable. La seguretat i el dret a l’educació estan en joc.