Federació d'Educació de CCOO PV | 27 d?abril 2024.

La Federació d’Educació de CCOO PV exposa els resultats del baròmetre internacional de la salut i el benestar del personal de l’educació

07/02/2024.
    Roda de premsa resultats del Baròmetre de Salut i Benestar dels i les docents

Avui la Federació d’Educació de CCOO ha presentat en roda de premsa els resultats del Baròmetre Internacional de Salut i Benestar del Personal de l’Educació, en el qual han participat més de 26.000 persones de les quals més del 90 % són docents, un 72 % dones i un 49 % de primària.

CCOO, que forma part de la Internacional de l’Educació, ha promogut a l’Estat i al País Valencià, aquest estudi, del qual es desprén que les situacions laborals i malalties com depressió, ansietat, estrés, burnout o violència en el treball formen part del dia a dia del personal educatiu, alhora que es troben invisibilitzades i individualitzades, encara que es deriven de riscos psicosocials causats per l’organització del treball, per les condicions de vida del neocapitalisme, i per l’increment de la burocràcia derivada del treball en línia. De l’estudi es desprén l’alarmant increment de les agressions que pateix el professorat i el personal educatiu. Si a aquesta situació afegim la situació de la salut mental del jovent, en què la segona causa de mort és el suïcidi, tenim una anàlisi important a considerar per la societat en general i per les administracions i polítiques publiques en particular.

Des de CCOO considerem que les solucions han de tindre caràcter col·lectiu, és totalment insuficient la defensa individual al professorat, calen accions col·lectives que requereixen dos vessants: un, que implique canvis en l’organització del treball en matèria de prevenció de riscos laborals, com l’aprovació de protocols sobre agressions al professorat i de protocols anticrisi, millores en les adaptacions dels llocs de treball i un Servei de Prevenció de Riscos Laborals propi dotat de recursos i garantint la vigilància preceptiva de la salut del personal educatiu. D’altra banda, requerim i eixim un increment de la inversió en l’educació pública, que estimem, com a mínim, en un increment del 0,14 % del PIB, que en l’àmbit de País Valencià implica 177 milions d’euros, per tal d’augmentar la salut de tota la comunitat educativa.

La salut mental es conforma des d’un punt de vista holístic, i que requereix blindar les plantilles, reduir les ràtios, introduir la figura de benestar socioemocional de la comunitat educativa i la coordinació de salut laboral en tots els centres educatius, i millorar la dotació dels departaments d’orientació.