Federació d'Educació de CCOO PV | 26 d?abril 2024.

Atenció a la infància: per una solució als pagaments i un necessari augment salarial

04/07/2018.
    Impagament menors

Els mitjans de comunicació s'han fet ressò de les mobilitzacions convocades per la FECCOOPV d'aquest matí a Alacant.

Segons la Cadena Ser "El retraso de Conselleria en el pago a los centros de acogida a la infancia provoca la protesta de CC.OO" i el diari Información "trabajadores de los centros de menores de la provincia se han concentrado hoy a las puertas del edificio Prop de la Generalitat Valenciana para protestar por los impagos a los centros de menores por parte de la Conselleria de Igualdad."

Segons FECCOOPV, els passos que la Conselleria està donant suposen una gran millora en l'atenció a la infància, però aquesta ha d'anar acompanyada de mitjans suficients perquè els treballadors puguen prestar els seus serveis amb alta qualitat.

En primer lloc, el retard en els pagaments, tant a les entitats sense ànim de lucre que gestionen els centres d'acolliment com als centres de dia i altres serveis és una xacra que ha castigat a usuaris i treballadors en els anys de plom dels governs del PP en aquesta Comunitat creant dificultats de tot tipus i que no s'acaba de resoldre per l'herència enverinada i les dificultats econòmiques en aquesta Comunitat.

Exigim que el sector d'atenció a la infància siga considerat d'alta prioritat en el pagament puntual, perquè d'ell depenen famílies i menors que necessiten atenció constant. Creiem que, tant la Conselleria d'Hisenda com el govern central, han de tenir en el punt primer dels seus pagaments als centres de menors tutelats –sense descurar el pagament a persones en situació de dependència o diversitat funcional-. És un assumpte de voluntat política que el govern valencià ha d'escometre ja.

En segon lloc, la FE CCOO PV demanda un increment pressupostari de la partida econòmica perquè les condicions laborals dels treballadors no solament es mantinguen, sinó que puguen recuperar part del que s'ha perdut en aquests anys. Des de l'any 2011, no hi ha hagut cap tipus de pujada salarial per als treballadors, que a més han hagut de suportar mesos d'impagament, algun despenge salarial o rebaixes en alguns drets acceptades perquè es poguera atendre als menors i no és de rebut que aquesta situació es mantinga. Com a dada, hi ha una pèrdua propera a 9% de l'IPC i alguns centres van haver de realitzar despenges de conveni minvant sou i incrementant jornada per a salvar l'activitat.

No seria gens desitjable que en aquests moments en què s'estan negociant les noves condicions laborals per part de les patronals -APIME i Federació del Tercer Sector- i les organitzacions sindicals, CCOOPV i UGT, en comptes de recuperar part del perdut, s'hagueren de cedir alguns drets laborals que tant van costar conquistar. L'oferta que es realitza en aquests moments en la negociació col·lectiva torna a estar influenciada per una inseguretat derivada dels constants incompliments del pagament puntual i per la falta d'un compromís d'increment de quantitats econòmiques per a abordar la merescuda millora de les condicions econòmiques i laborals dels treballadors; sempre sense perdre de vista que ací el més important és l'atenció als xiquets.

Sorprèn que per part de les patronals se'ns oferisca incrementar la jornada laboral i un altre tipus d'ajustos mentre en contrapartida oferisquen unes condicions d'increment salarial allunyades d'una recuperació econòmica alhora que condicionades al fet que la Conselleria els aporte o no les quantitats econòmiques necessàries. Estem a favor del Concert Social que la Consellera Mónica Oltra ha anunciat per a la seua aplicació de manera immediata i del nou model d'atenció a la infància que està introduint, però necessita estar acompanyat dels suficients mitjans perquè es complisca de manera adequada.

Per açò, la FE CCOO PV exigeix que es faciliten els mecanismes necessaris per a una solució real i immediata sobre les quantitats econòmiques ajustades a la nova realitat d'atenció a la infància amb els increments adequats i, sobretot, una solució al pagament puntual de centres i serveis.