Federació d'Educació de CCOO PV | 4 de maig 2024.

28 d’abril, dia Mundial de la Seguretat i la Salut en el Treball.

Article d'opinió d’Isabel Magalló, responsable de Salut Laboral i Medi Ambient de la FE CCOO PV

24/04/2024.
    Salut mental

En l’àmbit educatiu, la salut laboral, preocupa, alarma i angoixa. Assistim a l’empitjorament de les condicions laborals del professorat i del personal educatiu, a conseqüència de l’augment de la càrrega de treball, la digitalització del sistema, les agressions físiques i psíquiques dins de l’ambient de treball i les polítiques d’extrema dreta que les fomenten. Hi ha un increment considerable de l’ansietat i estrés, que comporta medicalització, despeses psiquiàtriques i baixes laborals.

Tanmateix, les infraestructures dels centres educatius manquen de la seguretat necessària per adaptar-se a l’emergència climàtica i en gran part dels casos, a les condicions de seguretat laborals bàsiques. La situació dels centres s’agreuja amb les retallades del Pla Edificant.

Els riscos i danys per a la salut són de caràcter organitzatiu a més d’econòmic, i afecten tot el col·lectiu i tota la comunitat educativa. Cal per tant, lluitar per un major pressupost per a l’educació i les infraestructures i per mesures preventives basades en la reducció de la càrrega de treball, de ràtios i de la jornada laboral. A més d’una millora considerable, en la formació i informació que cal que siga específica del sector i adaptada al gènere.

La cultura preventiva és un aspecte essencial, per a lluitar per unes condicions de salut dignes, que implica assolir un compromís en la salut de tot el col·lectiu i amb mesures organitzatives, superant la visió del discurs neoliberal, totalment obsoleta, que la situa com a problema individual. Si les mesures no són de caràcter col·lectiu, no són sostenibles.

Des de CCOO fa temps que demanem:

● Un servei de prevenció de riscos laborals propi i específic per al sector docent, dotat dels suficients recursos per a abastir tota la tasca que està per fer en matèria de salut laboral, d’adaptacions als llocs de treball, de planificació de les actuacions preventives, de la vigilància de salut.

● Un protocol d’agressions al professorat que arreplegue qualsevol tipus d’agressió i amenaces, físiques o verbals com a accident de treball, amb la planificació preventiva corresponent mitjançant el diàleg social i la participació al si del comité de seguretat i salut

● Una aposta seriosa per la salut mental del professorat, vinculada, d'una banda, als riscos psicosocials derivats de l’organització del treball, que han disparat l'estrés, l’ansietat, la síndrome del treballador cremat i la fustigació en el treball. Calen avaluacions psicosocials participades tenint en compte l’increment considerable de la càrrega de treball derivada de la societat del segle XXI.

● Una avaluació de la digitalització del treball docent, de la tasca en plataformes. La hiperconnectivitat que requereixen genera tecnoestrés i ansietat que afecta la salut mental i social.

● Un pla de salut mental específic per al personal educatiu, amb planificació dialogada amb els sindicats, programa i dotació pressupostària.

● Una adequació a les característiques d’edat i de gènere específiques del sector educatiu, que requereixen una perspectiva concreta per a les adaptacions, les incapacitats, la prevenció, la protecció i els permisos i llicències, evitant el conflicte, treball- família i la doble presència. Reconeixent el treball en les cures.

Mentre proposem totes aquestes mesures, aquest Govern:

● Ha posposat el desenvolupament del Decret 40/2023 de creació i dotació del Servei de Prevenció Propi del sector docent, pilar fonamental per a garantir la seguretat i la salut laboral, la integració de la prevenció en els centres educatius, i la vigilància de la salut.

● Ha reduït la dotació econòmica en salut mental. El pla de salut mental que van anunciar a bombo i platet, i que no ha estat negociat, veu reduït el pressupost.

● Estem encara esperant un protocol d’agressions adient a les situacions que es pateixen en les escoles, reclamat per activa i passiva. Per descomptat, estem molt lluny de l’aplicació de la perspectiva de gènere i d’edat, la prevenció dels psicosocials mitjançant l’organització del treball (baixada de ràtios, suports, jornada), l’avaluació i la prevenció del tecnoestrés i de la hiperconnectivitat.

Estem per assolir la salut física, mental i social del professorat i del personal educatiu, de manera dialogada. No sols no volem fer un pas enrere, volem avançar en drets tan bàsics com la salut en el treball.