Federació d'Educació de CCOO PV | 17 de maig 2024.

Per què FE CCOO PV ha proposat una vaga educativa unitària?

    29/04/2024.
    Vaga educativa el proper 23 de maig per l'escola pública

    Vaga educativa el proper 23 de maig per l'escola pública

    Considerem que estem davant el moment més delicat per a l’educació valenciana en molts anys, amenaçada i atacada per les polítiques educatives de l’actual govern. Per tant toca alçar-se i defendre-la entre totes i tots.

    Des de l'u de setembre la FE CCOO PV hem promogut diverses accions de protesta al carrer per algunes decisions que està prenent el Govern autonòmic actual (concentracions per les caòtiques adjudicacions d’inici de curs, pels canvis sobrevinguts als horaris lectius dels centres de secundària, per les deficiències del concurs de trasllats o, darrerament, per les agressions al professorat).

    Ara, el sindicat plantegem una convocatòria de vaga educativa unitària per expressar rotundament el malestar general del professorat i equips educatius, però també de la resta de la comunitat educativa, preocupada per la deriva d’algunes lleis retrògrades fetes a les seues esquenes com ara el districte únic, la llei de "llibertat educativa", la llei de "concòrdia" o l’abandó del Pla Edificant. D’altra banda, també volem solucions a la situació laboral que professorat i equips educatius estan patint als centres on, lluny de recuperar drets laborals, es veuen cada vegada més qüestionats i més vulnerables als atacs.

    En concret, la FE CCOO PV proposem una vaga educativa unitària atenent a tres raons fonamentals:

    1.- PERQUÈ HEM CONSULTAT A L’AFILIACIÓ I AIXÍ ENS HO DEMANA.

    La FE CCOO PV apostem per la participació de la nostra afiliació en la presa de decisions transcendentals i és per això que hem traslladat consulta a la nostra afiliació d’educació pública i aquesta ha expressat, amb ampla majoria, la necessitat d’una vaga unitària promoguda per tota la comunitat educativa des de la Plataforma per l’Ensenyament Públic, és a dir, professionals de l’educació, alumnat i famílies.

    2.- PER POSAR FI A LA VULNERABILITAT DEL PROFESSORAT.

    Al sindicat ens preocupa molt l'augment alarmant de casos de violència laboral cap al professorat en centres educatius al País Valencià. Cada vegada són més les agressions que aquest sindicat atén i denuncia.

    El discurs de l’extrema dreta, en relació amb el gènere i la diversitat afectivosexual, la nostra llengua i cultura, la xenofòbia, o el negacionisme climàtic, està contaminant les comunitats educatives i el clima dins de les aules.

    El sindicat alertem que aquest discurs fal·laç s’alimenta en les xarxes socials i alguns mitjans de comunicació, on la falsedat troba terreny fèrtil i arriba a tergiversar situacions com la recentment viscuda per les dues professores denunciades a Requena, on FE CCOO PV vàrem comprovar i denunciàrem l'exposició del professorat a entorns digitals incontrolables i plens de desinformació.

    Aquesta pressió mediàtica dificulta o directament impossibilita la tasca científica i pedagògica dels centres escolars, així com la llibertat de càtedra i el desenvolupament amb garanties de la tasca docent.

    El professorat es troba sovint en situacions angoixants i amenaçadores on se sent vulnerable a l’hora d’exercir la seua tasca docent, patint situacions d’assetjament i violència física i verbal per part d’algunes famílies que menyspreen el seu treball, intimiden el professorat i desoeixen qualsevol tipus d’autoritat.

    És lamentable constatar que, malgrat aquesta creixent problemàtica, l'administració educativa manca d'un protocol actualitzat per a abordar la violència laboral. Des de fa temps, FE CCOO PV hem sol·licitat la seua revisió, actualització i posada en marxa amb l'objectiu de donar protecció al professorat.

    Davant aquesta preocupant realitat, el sindicat fem una crida urgent per a detindre aquesta onada d’agressions i acusacions cap al professorat. Exigim a l'Administració que desenvolupe un protocol que considere la violència escolar com a violència laboral i les agressions com a accident de treball, tal i com marca la Llei de prevenció de riscos laborals, adoptant mesures de prevenció, protecció i d’acompanyament psicològic i jurídic.

    3.- PER FER FRONT A LES POLÍTIQUES EDUCATIVES RETRÒGRADES DE L’ACTUAL GOVERN.

    Al seu primer curs de la legislatura la nova Conselleria ja ha mostrat moltes preses a desfer molts dels avanços que tant han costat d’assolir als darrers anys. L’abandó del Pla Edificant, el nou decret del districte únic i les lleis retrògrades de falsa “llibertat educativa” i la llei de “concòrdia”, junt amb una política que ja coneixem d’aquests governs de dretes de retallades a l’educació pública (primer encobertes amb l’escassa contractació de personal interí, entre d’altres, i ara ja sense cap tipus de dubte com les que amenacen les EOI), estan tornant-nos als anys de la foscor i l’abandó de l’educació pública que ja patirem en temps passats.

    Abandó del Pla Edificant

    El passat 20 de febrer ja ens concentràrem contra la revocació de les delegacions d'obres del Pla Edificant per a construir i reformar centres educatius, malgrat que el PP es va comprometre en campanya electoral a completar el pla d'actuacions.

    Les localitats afectades a hores d’ara per la retallada de pressupost en la construcció de centres educatius de la Generalitat de PP i Vox són: Benicarló, Betxí i Borriol a les comarques de Castelló; Quartell, Casinos, Albalat dels Sorells, Sagunt, Burjassot, Mislata i Senyera, a les comarques de València; i Petrer i Villena a les comarques d'Alacant.

    Els ajuntaments d’aquestes localitats varen rebre per part del conseller José Antonio Rovira una notificació segons la qual la construcció de les seues escoles i instituts no és d'interés públic. Però a més a més, estem parlant que estan en risc de no fer-se o patir greus retards 341 obres d'escoles en 178 municipis.

    Alguns centres afectats a dia d’avui:

    - IES Ramón Cid de Benicarló, l'actuació més quantiosa, on estava prevista la demolició i construcció de nou amb 19,6 milions d'euros adjudicats perquè tramite les obres el consistori.

    - IES Borriol (construcció del primer institut al poble. 10,8 milions d'euros adjudicats).

    - Escola infantil Pequelar de Betxí (demolició i nova construcció amb 2,2 milions adjudicats).

    - CEIP Santa Ana de Quartell: ampliació i millores amb 2,5 milions d'euros adjudicats.

    - CEIP La Pau de Casinos: millores per 213.000 euros.

    - Centre d'FP Eduardo Merello del Port de Sagunt: reforma integral i ampliació amb 13,5 milions d'euros adjudicats

    - CEIP Fernando dels Rius de Burjassot: millores per 2,3 milions d'euros.

    - CEIP Es castell d'Albalat dels Sorells: millores per 1,2 milions d'euros.

    - A Mislata: CEIP Gregori Mayans, millores per 702.000 euros; CEIP l'Almassil 822.000 euros per millores; Centre FPA millores per 536.000 euros; IES El Molí del Sol, millores per 1,2 milions d'euros.

    - CEIP 9 d'Octubre de Senyera: millores per 817.000 euros.

    - Escoleta Verge del Remei de Petrer (actuacions per valor de 405.000 euros).

    - CEIP Príncep don Joan Manuel de Villena: demolició i construcció de nou per 8,4 milions d'euros.

    - A Alzira, IES Rei en Jaume14,4 milions d’euros per a la seua construcció i IES José M. Parra, reforma per 6 milions d’euros.

    Estem davant una enorme retallada al pla d’infraestructures educatives aprovada per l’anterior govern, la qual cosa comporta un atac frontal a l’educació pública i la qualitat de l’ensenyament que acaba revertint en guanys per a la privada. Ja recordem l’època on era habitual veure estudiar en barracons el nostre alumnat.

    Districte únic

    La FE CCOO PV hem manifestat a Conselleria en la Junta de Portaveus i a taules sectorials com la d’arranjament escolar, la del Projecte de decret d’admissió i la de l’Ordre d’admissió d’alumnat, estar totalment en contra d’un model d’admissió als centres educatius finançats amb diners públics tenint en compte un districte escolar únic.

    El sindicat defensem un model educatiu de proximitat i vertebrador de les societats locals, un model no segregador i que garantisca la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat, siga quina siga la seua procedència socioeconòmica, escolaritzats en una escola de proximitat al seu domicili. Per la qual cosa demanem suficients centres educatius i unitats escolars públiques a totes les àrees d’influència perquè l’oferta d’escola pública estiga suficientment coberta per a tot l’alumnat.

    D’altra banda, hem advertit que diversos estudis científics demostren que el districte únic té efectes fragmentadors de les societats, incrementa la segregació escolar i la guetificació de l’alumnat. A més a més, és un model insostenible mediambientalment i divideix els centres educatius en escoles de primera i de segona categoria, que afavoreix uns pocs centres educatius i perjudica la gran majoria. Aquesta afirmació és extrapolable tant per als centres de titularitat pública com per a alguns centres privats concertats.

    Per tant, perquè és un Projecte d’ordre que afavoreix la segregació escolar i atempta directament contra els interessos de la classe treballadora, que incideix molt negativament en la qualitat del treball del personal educatiu i va en contra de la qualitat educativa de l’alumnat de l’escola pública, CCOO hem demanat la retirada tant del Projecte de decret com de l’Ordre d’admissió d’alumnat als centres públics i privats concertats amb diners públics.

    Llei de “llibertat educativa”

    La FE CCOO PV instem al Consell a retirar la llei de falsa “llibertat educativa” per ser injusta i atacar el valencià.

    Aquesta llei té el rebuig de la gran majoria de la comunitat educativa, com ara la Confederació d'associacions de mares i pares d'alumnes de la Comunitat Valenciana 'Gonzalo Anaya', la qual insta a PP i Vox a retirar el seu projecte de llei de llibertat educativa en considerar que és una norma "injusta", "segregadora" i que "ataca el valencià". Entitats com l’Associació d’Inspectors, que critica la Llei de llibertat educativa considerant que la proposta convida les famílies a elegir no aprendre en valencià.

    Algunes consideracions respecte a la proposició de llei:

    - El model de les dues línies lingüístiques és segregador, quan hauríem de treballar per fer una educació més inclusiva.

    - Passem d’una llei (l’actual) on els consells escolars participaven en la promoció del plurilingüisme a una on només es té en compte la voluntat de les famílies. Els docents es queden sense res a dir i l’alumnat perd drets lingüístics. Per tant, fan un ús pervers i tendenciós de la paraula “llibertat” ja que l'única llibertat que promou és la llibertat a no estudiar en valencià.

    - És l’administració competent qui té la legitimitat de regular les llengües vehiculars i en cap cas la Constitució Espanyola reconeix el dret dels pares o de l’alumnat d’elegir la llengua de l’ensenyament.

    - No garanteix el dret que té l'alumnat de l'ESO, quan acabe els seus estudis, de ser competent de manera equilibrada en les dues llengües cooficials: valencià i castellà. De fet, a les zones de predomini lingüístic castellà el valencià queda reduït a la mínima expressió (impartir-se en valencià sols la mateixa assignatura de valencià), per tant l’alumnat no té la possibilitat d’aconseguir a través del sistema públic d’educació una competència comunicativa suficient en una llengua oficial a tot el territori.

    - No s’assegura la competència lingüística en valencià del professorat, que podrà vindre des d’altres territoris a treballar sense acreditar la capacitació lingüística.

    - La nova llei no compleix amb la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, aprovada pel Consell d’Europa i ratificada per l’Estat espanyol l’any 2001, que garanteix l’educació en les «llengües regionals» en diversos nivells i l’adopció de mesures per al seu aprenentatge. Al contrari, la nova llei fomenta la intolerància i el rebuig cap al valencià i cap a la cultura pròpia i no compensa de cap manera la situació de minorització que pateix el valencià.

    Llei de “concòrdia”

    La falsa ‘Llei de la Concòrdia’, a més de suposar una desregulació real d’aspectes importants hui definits en la Llei 14/2017 de Memòria Democràtica, blanqueja, oblida i distorsiona fets ocorreguts en la història del nostre país que han de ser transmesos a les aules, per al coneixement del nostre alumnat i la comprensió de l’actual societat en la qual conviu.

    La guerra civil, la dictadura, la repressió franquista i els seus crims amb l’assassinat de milers de persones, no poden ser oblidats i ocultats a la joventut. Han de ser traslladats als centres educatius perquè l’alumnat conega el que va passar, per poder construir una societat millor i més solidària que reconega les errades passades i s’eduque per no repetir-les.

    En definitiva, com a docents, ens preocupa que l’educació valenciana arrossegue les noves generacions cap a la ignorància de la seua pròpia història. En canvi, sí hauria de dur-la cap a la superació com a societat de l’episodi recent més fosc i la consolidació dels valors democràtics.

    Per una xarxa pública 0-3 anys, enfront de les retallades i pels drets laborals

    Demanem l’extensió de la xarxa pública i gratuïta de 0-3 anys, condemnem retallades com ara d’idiomes a les EOI o les estades a l'estranger per al professorat. Finalment exigim altres mesures com ara els recursos necessaris per a una vertadera inclusió educativa, la millora de les condicions laborals i salarials dels treballadors i de les treballadores de l’ensenyament com, reducció d’hores lectives per a docents majors de 55 anys, supressió de la burocràcia, augment de les plantilles i una baixada generalitzada de ràtios i posar fi a les massificacions.

    TE Gener 2018: Rejovenir i feminitzar el sindicat
    TE Desembre 2017:Acord per a la millora de l
    TE Juny2017 NÚM 359: Drets educatius i laborals. Seguim avançant
    TE Novembre 2016 NÚM 358: Mobilització per derogar la LOMCE, participació per enfortir el sindicat

    TE ENSENYAMENT 2018 VALENCIÀ

    Última entrada: 20 febrero 2018 [Veure últim número] [Veure col?lecció completa]